Minder microplastics door 'duurzame' waszak? Uitkomsten van een gedragsinterventie (KIWK)
Dit rapport bevat de resultaten van een gedragsinterventie in het kader van het Kennisimpuls-project Gedragswetenschappen. Hierin is onderzocht of het aanbieden van een waszak die microplastics afvangt, als duurzaam product op de website van een grote Nederlandse webwinkel, ertoe leidt dat consumenten die vaker aanschaffen. Hoewel de interventie zelf niet leidde tot een grote toename van de verkoop van de waszakken, leverde het wel veel nieuwe inzichten op over toekomstige interventies.
Publicatienummer |
2021-44 |
Thema |
Waterkwaliteit, Realiseren van ecologische waterkwaliteitsdoelen (KRW) |
Datum |
|
De onderzoekers vergeleken in het onderzoek twee manieren van ‘bij-verkoop’ van de duurzame waszak. Deelnemers aan het experiment hadden allemaal een relatief energiezuinige wasmachine (vanaf klasse C) in hun online ‘winkelmandje’ gedaan. Via een pop-up kregen ze daarna de waszak aanboden. In de controlegroep stond daarbij de tekst ‘maak je keuze compleet’. Bij de interventiegroep zelf stond daar de tekst ‘maak je duurzame keuze compleet’. Zie de illustratie hieronder.